:: KaLiAn ::

Rabu, 25 April 2012

:: BaBi PuNyA cERitA ::

Sekadar gambar hiasan.
Haaa.... jangan terkejut dengan tajuk catatan ku hari ini. Memang aku nak cerita pasal babi. Kebetulan semasa aku memandu untuk pergi bekerja aku ternampak sekawan babi melintas jalan. Mungkin babi-babi itu satu keluarga.    

Aku sangat terharu apabila melihat babi-babi itu menundukkan kepala ketika melintas jalan lebih kurang 50 meter di hadapan ku. Mungkin mereka sangat menghormatiku. Emmm.... 


Terkejut juga aku ketika itu. Nasib baik aku memandu hanya berkelajuan 60km sejam. Hehehe.... Papan tanda had laju 60km sejam takkan nak pandu 150km sejam. Tak sayang duit???? Saman RM300.000 tu... 

Selepas babi-babi itu melintas, aku teringat akan satu cerita dalam satu majalah lawak. 

Cerita babi.

Alkisah, ada seekor babi yang tidak berpuas hati akan manusia. Babi itu pun meluahkan perasaan kepada Encik Din. 

"Aku tak puas hati betul dengan manusia ni!!!" rungut sang babi.

"Mengapa engkau berkata begitu Encik Babi?" soal Encik Din.

"Apa tidaknya, binatang lain yang buat salah, aku juga yang dibabitkan!!" terang sang babi.

"Maksudmu?" tanya Encik Din.

"Yalah, ayam yang berak kat dapur, manusia akan kata, babi betul ayam ni. Kucing cakar tayar kereta, manusia akan kata, babi punya kucing. Manusia gaduh sesama sendiri, mereka akan kata, babi kau. Itu sebab aku marah..." luah sang babi.

"Kasihan kau Encik Babi....." Encik Din bersimpati.

"Tapi!" sambung Encik Din.

"Kau tau tak mengapa anak-anak engkau berjalan tunduk?" tanya Encik Din.

"Ha'ah lah Encik Din. Aku dah lama perasan mereka jalan tunduk..." kata sang babi.


"Aku tak tahu pulak sebabnya..... Ceciter .... mengapa anak-anakku jalan menunduk?" tanya sang babi.

"Mereka jalan menunduk sebab mereka malu emak bapak mereka babi!!!" terang Encik Din.

"BABI kau Encik Din!!!!!!" marah sang babi sambil berlalu dengan hati yang berbuku penuh kemarahan.


Moral of the story:

Jangan suka-suka membabikan orang, binatang atau apa sahaja sebab babi akan marah nanti.


Perlu Maklumat?