:: KaLiAn ::

Selasa, 3 Januari 2012

:: Kak Yong pulang ke asrama ::

Pagi tadi, kami menghantar puteri sulung kami pulang ke asrama. Pada mulanya, kami berbincang sama ada puteri kami masih perlu tinggal di asrama atau tidak.

Untuk makluman, asrama tersebut bukanlah asrama penuh yang hebat. Asrama yang biasa-biasa sahaja. Asrama harian. Jarak dari rumah ke sekolah pula tidaklah terlalu jauh iaitu cuma 11km sahaja. Namun, memandangkan puteri kami akan menduduki PMR pada tahun ini dan setelah memikirkan keadaan puteri kami seandainya berulang dari rumah ke sekolah mungkin menyebabkan masa dan tenaga terbuang begitu sahaja, maka tinggal di asrama adalah pilihan yang terbaik.

Ketika tiba di asrama, aku menurunkan beg dan barang keperluannya. Sempat juga aku berseloroh ketika puteri kesayanganku itu menarik beg besar beroda. "Hai, kakak macam tersingkir keluar dari AF aja..." selorohku. Dia hanya tersenyum lalu menjuihkan hujung bibirnya. Dia nampak manis sekali ketika itu.

Aku amat bersyukur kepada Allah kerana mengurniakan kami puteri yang rupawan. Sebenarnya, aku hanya berusaha untuk menenangkan perasaanku. Walaupun puteriku sudah masuk tahun kedua tinggal di asrama, namun aku masih khuatir tentang keadaannya nanti.

Ketika kami hendak pulang, puteriku bersalam denganku. Aku terus memeluknya dan sempat ku titipkan pesanan agar menjaga diri dan berhati-hati memilih kawan. Aku mencium kedua belah pipinya dan mengucup dahinya. Hanya Allah sahaja yang tahu perasaanku ketika itu.

Isteriku? Lagilah sensitif. Terlihat sebutir mutiara seakan mahu gugur dari sudut kelopak matanya. Ahhh.... syahdu dan pilu....
Doakan kebahagiaan kami....... Aku sayang keluargaku..........

:: Maka, anak-anak akan mula bersekolah (2012) ::

Seronok melihat anak-anakku memperagakan pakaian sekolah mereka yang baru. Bayangkan jika empat orang anak yang bersekolah. Sungguh meriah.

Kami menyediakan dua pasang pakaian seragam sekolah untuk empat orang anak. Maknanya, masing-masing mendapat dua pasang. Ha, itu baru pakaian seragam untuk sekolah rendah dan menengah. Belum lagi pakaian seragam untuk sekolah agama.

Alhamdulillah, kami dapat menyediakan kelengkapan persekolahan anak-anak.
Tahun ini, puteri sulung kami akan menduduki PMR. Doakanlah agar Kak Yong kami akan mendapat kejayaan yang cemerlang. Pesanan untuk Kak Yong Maryam, buatlah yang terbaik. Doa Etta dan Mama akan sentiasa mengiringimu. Insyaallah.

Puteri kedua kami pula di tingkatan dua. Puteri ketiga kami darjah empat. Putera kami iaitu Daing Akid pula darjah tiga.

Selepas ini, anak-anak akan menjalani rutin harian seperti biasa pada waktu persekolahan. Pagi ke sekolah rendah / menengah, petang ke sekolah agama. Malam pula mengaji Al-Qur'an dan membuat kerja sekolah.

Pada minggu pertama ini mesti mereka penat. Kasihan. Apakan daya, itulah rutin harian yang terpaksa mereka lakukan.

Buat anak-anakku, teruskanlah perjuangan kalian. Semoga usaha kalian akan mendapat keberkatan daripada Allah Ta'ala. Amin.


Perlu Maklumat?